Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /www/wp-content/plugins/unyson/framework/extensions/backup/includes/lib/srdb.class.php on line 854 Kraamtijd – Verloskundigepraktijk Den Helder
0223 619223 | 06 53379522

Kraamzorg

In Nederland heeft iedereen die een baby krijgt recht op kraamzorg. De kraamverzorgende assisteert ons als verloskundige bij een thuisbevalling en zij neemt de eerste acht dagen na de bevalling de zorg voor de moeder, de baby en het huishouden op zich. Na een ziekenhuisbevalling komt de kraamverzorgende bij thuiskomst.
De kraamverzorgende ondersteunt het gezin de eerste week na de geboorte van de baby. Ze leert jullie alles over de verzorging van de baby, helpt bij de borstvoeding, voert de controles uit bij zowel de moeder als de baby en ze voert in overleg met jullie enkele huishoudelijke taken uit.

Als je zwanger bent van je eerste kindje zal ongeveer twee maanden voor je uitgerekende datum een intaker bij je langskomen voor een kennismakingsgesprek. Heb je al oudere kinderen en dus al eens een kraamweek meegemaakt, kan het zijn dat de intake telefonisch plaats vind.

Tijdens zo’n intake zal gevraagd worden hoeveel dagen en hoeveel uur per dag er kraamzorg gewenst is. Verder wordt in overleg bepaald wat de kraamverzorgende naast haar standaard taken gaat doen of wat jij specifiek van haar verwacht. Denk hierover na voordat je het gesprek hebt.

Wanneer regel ik de kraamzorg?

Het is belangrijk om kraamzorg tijdig aan te vragen en omdat wij onze eigen kraamzorgorganisatie hebben kan dit al bij de eerste afspraak geregeld worden.

Voor het aanmelden bij kraamzorg Den Helder en regio maken we gebruik van een online inschrijving via de website www.kraamzorgdenhelder.nl

Kosten van de kraamzorg

Check bij je zorgverzekering hoeveel uur kraamzorg je vergoedt krijgt. Voor de kraamzorg geld een eigen bijdrage per uur en sommige aanvullende verzekeringen vergoeden deze eigen bijdrage.

Geboorteaangifte

Binnen drie werkdagen na de geboorte van jullie kindje moet er aangifte gedaan worden bij de burgerlijke stand van de gemeente Den Helder. Hiervoor zijn een aantal documenten nodig die meegenomen moeten worden. Jullie baby hoeft zelf niet mee.

Meenemen naar de aangifte:

  • Geldig identiteitsbewijs van de aangever (meestal de vader van de baby).

  • Bewijs van geboorte welke je van de verloskundige of gynaecoloog krijgt die bij de bevalling aanwezig was.

  • Eventueel trouwboekje (de baby wordt dan bijgeschreven in jullie trouwboekje).

  • Eventuele akte van erkenning.

Aan de aangifte van geboorte zijn geen kosten verbonden. De aangifte kan alleen maar op afspraak gedaan worden. Via de website (link) van de gemeente Den Helder kun je een afspraak inplannen

Tongriem klieven

Sommige kinderen hebben bij de geboorte een zeer kort tongriempje. Behalve dat dit op latere leeftijd tot moeilijkheden kan leiden bij het bespelen van blaasinstrumenten, ijsjes likken, tongzoenen en volgens sommigen ook bij spraak, is het riempje soms ook te kort om effectief te kunnen drinken aan de borst (of aan de fles!).

Mogelijke symptomen hiervan kunnen zijn:

  • Pijnlijke tepels

  • Problemen bij het aanleggen of het drinken

  • Onrustige baby

  • Gewichtsafname of onvoldoende groei bij de baby.

Als oplossing voor dit probleem is het mogelijk om het tongriempje van de baby te laten klieven.

Wij kunnen dit zelf en zullen dit bij voedingsproblemen in de kraamweek aanbieden. Het klieven door de verloskundige kan tot dat de baby 6 weken oud is.

Hoe gaat het klieven in het werk:

Voor het klieven hebben wij een speciaal setje, waarmee we de tong met een sonde omhoog houden en een klein schaartje het tongriempje een klein stukje inknippen. Dit kan een druppeltje bloed geven, maar doet verder geen pijn, omdat het tongriempje een zenuwvrij gebied is.

Kosten

De kosten van het tongriem klieven zijn € 50,00.
Helaas wordt het klieven niet rechtstreeks en niet door alle zorgverzekeraars vergoed.
U ontvangt hiervoor van ons een factuur welke u bij u zorgverzekering kan indien.